Skip to content

Aluaiy Kaumakan

TW

Aluaiy Kaumakans (f. 1971) praktik är rotad i arvet från Paiwan-nationen och Paridrayan-samhället i södra Taiwan, och hämtar inspiration från hennes roll som kvinna i ett ursprungsfolk, som svarar på samtida frågor.

Genom att använda traditionellt hantverk flätar hon samman livsminnen av stamnobilitet för att skapa utrymme för ett återuppvaknande av den ursprungliga taiwanesiska kulturen och dess arv inom konst, ekologi och kulturpolitik. Kaumakan skapar skulpturer och installationer med hjälp av bomull, koppar, silke och glaspärlor. Med en traditionell Paiwan-vävnadsteknik känd som lemikalik skapar hon former med en tydligt organisk eller vegetabilisk närvaro.

Foto: Wei-Lun, LU

Aluaiy Kaumakan: Cevulj – En familjs väg, 2021-22, detalj. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, HAM Helsingfors konstmuseum. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen

Cevulj – En familjs väg, 2021–22

Konstverkets plats: HAM Helsingfors konstmuseum

År 2009 drabbades Kaumakans by av en våldsam tyfon som tvingade invånarna att lämna sina hem och flytta bort. Kaumakan återvände senare till sin hembygd och försökte hitta kreativa medel för att återknyta kontakten mellan medlemmarna i det fördrivna samhället. Cevulj – En familjs väg är en del av en serie verk som använder pigment gjorda av mineraler och ceremoniell aska från konstnärens gamla hemby. Med hjälp av pigmenten har konstnären överfört spår av byggnader och föremål i byn till dukar. Den hjärtliknande skulpturen i mitten av installationen är handvävd med en traditionell vävteknik. Installationen både hyllar kopplingarna till gammal tradition och reflekterar över utmaningarna med att överleva i en förändrad miljö.

Aluaiy Kaumakanis video om färdigställandet av verket