Asunción Molinos Gordo är en spansk forskare och konstnär, starkt influerad av ämnena antropologi, sociologi och kulturvetenskap i sitt ifrågasättande av de kategorier som definierar begreppet “innovation” i den traditionella diskursen av idag. I syfte att skapa ett mindre stadscentrerat sätt att förstå framåtskridandet, och med fokus på den samtida landsbygdsbefolkningen, har hon gjort verk som kastar ljus över markanvändningen, nomad-arkitekturen, bondestrejkerna, territoriebyråkratin, omvandlingen av arbetet på landsbygden, biotekniken och den globala livsmedelshandeln.
För Helsingforsbiennalen har hon skapat en ny upplaga av ¡Cuánto río allá arriba! Serien med skulpturer som består av vattenkrukor, samt assemblage som ger uttryck för konstens pregnans.
Molinos Gordos verk lånar sin titel från frasen “quánto río allá arriba” (“och så många floder”) i dikten El Cántaro Roto (1958) av Octavio Paz, där han kritiserar makthavarnas myt om ett framåtskridande som förvränger verkligheten. Verket är en hyllning till tankegångarna bakom bondesamhällets flerfaldiga användningsområden och -former för de traditionella keramiska vattenkärlen. Det innehåller även en yrkan på upprättelse för det som finns kvar av samarbetets och solidaritetens etik som hittills har styrt vår planets resurser.
Molinos Gordos konst har visats på talrika arenor, däribland Art Jameel (Dubai), IVAM (Valencia), Victoria & Albert Museum (London), Delfina Foundation (London), ARNOLFINI (Bristol), The Townhouse Gallery (Kairo), Darat Al Funun (Amman), Tranzit (Prag), Cappadox Festival (Uchisar), Finlands fotografiska museum (Helsingfors), Museo Carrillo Gil (Mexiko), MAZ Museo de Arte de Zapopan (Guadalajara), MUSAC (León), CA2M (Madrid), CAB (Burgos), Matadero (Madrid) och La Casa Encendida (Madrid).