Edgar Calels (f. 1987) verk har sina rötter djupt i kaqchikel-mayafolkets världsåskådning och invånargemenskapen i hans hemstad Chi Xot (San Juan Comalapa, Guatemala).
Som medlem av en konstnärs- och hantverkarfamilj tillhörande Kaqchikel-mayafolket utforskar Calel med många olika tekniker de komplexa livserfarenheterna i ursprungsfolkets gemenskaper, som återspeglar mayakulturens världsbild, uppfattningar och sociala liv.
Foto: Edgar Calel och Proyectos Ultravioleta, Guatemala City
Edgar Calel: Pa ru tun che’ (Från trädtoppen), 2021 och RäxRoj K’ux (Blågrön Ande), 2025, detalj. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, HAM Helsingfors konstmuseum. Med tillstånd från Proyectos Ultravioleta. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen
RäxRoj K’ux (Blågrön Ande), 2025
Pa ru tun che’ (Från trädtoppen), 2021
Konstverkens plats: HAM Helsingfors konstmuseum
Kaqchikel-samhällets djupa andliga band med naturen ligger i hjärtat av Calels tjugodelade broderade installation RäxRoj K’ux (Blågrön Ande), som konstnären har skapat tillsammans med sin familj. I verket utforskar konstnären den sammanflätade relationen mellan hans kultur och den naturliga världen. Den traditionella broderitekniken erbjuder en inblick i ett ögonblick av gemenskap innanför hemmets skyddande väggar.
De tjugo handsnidade apmaskerna i verket Pa ru tun che’ (Från trädtoppen) kopplas samman med lokalt insamlade trädgrenar. I mayakultur vördas apan som ett heligt djur associerat med kreativitet. Genom sina verk bär Calel upp sin kulturs centrala tanke om att allt som existerar besitter en unik ande, och inbjuder oss att stanna upp och begrunda också de språk som talas av växter, vatten och annat levande. Hans konst uppmanar oss också att reflektera över hur utmanande det är att förmedla ett ursprungsfolks världsbild och erfarenheter genom ett västerländskt ordförråd och västerländska representationskonventioner.