Maria Thereza Alves (f. 1961) praktik är centrerad kring en kritisk granskning av specifika geografiska territorier och ett framhävande av tystade historier.
Hennes projekt utvecklas i dialog med de fysiska och sociala sammanhang hon lever i eller besöker. Alves har behandlat teman som de förödande effekterna av portugisisk imperialism på ursprungsbefolkningen i hennes hemland Brasilien och konsekvenserna av den spanska erövringen av Amerika.
Hennes konstnärliga praktik är tematiskt inspirerad av hennes arbete som grundande medlem av São Paulos gröna parti och som tidigare medlem av International Indian Treaty Council, en organisation som fungerar som förespråkare för ursprungsbefolkningens rättigheter, självbestämmande och miljöskydd.
Foto: Francesca Fattori
Maria Thereza Alves: Varelserådet-serie, 2022-2023, detalj. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, HAM Helsingfors konstmuseum. Med tillstånd från Martins & Montero, Sao Paolo, Brussels. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen
Kullvarelse / Seres Morros & Varelserådet, 2021–23
Konstverkets plats: HAM Helsingfors konstmuseum
Akvarellserien Kullvarelse / Seres Morros skildrar det kuperade landskapet i São Paulo-regionen, som har påverkats oåterkalleligt av människans verksamhet.
I serien Varelserådet fäster Alves uppmärksamhet vid den antropocentriska skevheten som präglar sociala beslutsprocesser. Hennes målningar avbildar landlevande kräftdjur, insekter, amfibier och reptilarter som är grundläggande för den biologiska mångfalden och hållbara livsmiljön i São Paulo-regionen. Verkhelheten som består av skulpturala element har Alves skapat som skydd för icke-mänskliga väsen. I sina verk uppmärksammar konstnären den enorma makt som människan besitter och hur icke-mänskliga röster utesluts i beslutsfattandet om livet på jorden.