Nomeda Urbonas (f. 1968) och Gediminas Urbonas (f. 1966) är litauiskfödda konstnärer som huvudsakligen är baserade i USA.
Gediminas Urbonas är biträdande professor i programmet för konst, kultur och teknik vid Massachusetts Institute of Technology (MIT), där Nomeda Urbonas arbetar som forskningsmedarbetare.
Som medgrundare av Urbonas Studio samarbetar de som både konstnärer och pedagoger. Genom olika kunskapsproducerande noder strävar de efter att främja nya sätt att tänka och nya former av transformativt samarbete.
Foto: Berta Tilmantaitė
Nomeda & Gediminas Urbonas: Framtidens ö, 2018-25. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, Skanslandet. Med tillstånd från Blackwood Gallery. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen
Framtidens ö, 2018–25
Konstverkets plats: Skanslandet
Framtidens ö består av dräneringsrör med vilka man torkar ut träskmarker. Rören får en ny innebörd när de förvandlas till en plats för kommunikation mellan olika arter. Verket påminner om de skyddande strukturer som nattsländan hydropshyches larv bygger. I ljudlandskapet kombineras data från undersökningar av markföroreningar som gjorts hörbara med hjälp av sensorer och nattsländans ljud. Sländans larv väver nät av silkesprotein som stabiliserar och formar akvatiska ekosystem. Processen har översatts till frekvenser som skapar ett rumsligt ljudlandskap.
Verket fungerar som ett inlärningsutrymme där du kan höra ljuden från insektsvärlden som ofta är mer främmande för människor.
Med tillstånd av Lithuanian Art Centre TARTLE och Ellex Valiunas.
Produktionen av konstverk stöds av National Endowment for the Arts, MIT CAST, UTM och IPEX.
Gediminas Urbonas: Osmältbar svart (Snögubbe 1:1), 1995. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, Esplanadparken. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Henni Hyvärinen.
Gediminas Urbonas: Osmältbar svart (Snögubbe 1:1), 1995
Konstverkets plats: Esplanadparken
Skulpturen i karelsk granit skapades ursprungligen för utställningen ARS 95 på Museet för nutidskonst år 1995. Verket placerades utanför Ateneum där det köade tillsammans med de andra utställningsbesökarna. Helsingfors stad köpte konstverket som i dag står i Lillhoplax. Under Helsingforsbiennalen gästar skulpturen Esplanadparken.
Gediminas Urbonas har beskrivit sina tidiga verk som ”föremålsarkeologiska”. Skulpturerna har behållit samma form som originalföremålen, men det nya material som valts förändrar deras ursprungliga användningsändamål dramatiskt. Den väderbeständiga snögubben avspeglar de förlorade nordeuropeiska vintrarna i klimatförändringens och den globala uppvärmningens fotspår.