Otobong Nkanga (f. 1974) är en tvärdisciplinär konstnär som är född i Nigeria och idag bor och arbetar i Belgien. I centrum för hennes konst står människans relation till marken, till exempel ägarskapet till och kontrollen över materialen i jordmånen samt geografiska platsers inverkan på identitetens utformning. Dessa teman flätas ofta samman med varandra.
Nkangas verk som påminner om kartbilder och markskikt inbjuder betraktaren att granska i hurdana nätverk industrins materialkrävande processer, olika kulturer och mänskliga individer som söker sin identitet ställer sig i relation till varandra – och till slut till marken som alla till slut är beroende av.
I sitt arbete utnyttjar Nkanga teckning, måleri, skulptur, performance, fotografi, video, gobelängväv samt poesi och pedagogiska angreppsmetoder.
Foto: Wim van Dongen
Otobong Nkanga: Knuten till den andra sidan, 2021. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, HAM Helsingfors konstmuseum. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen
Knuten till den andra sidan, 2021
Konstverkets plats: HAM Helsingfors konstmuseum
I gobelängen Knuten till den andra sidan skildrar konstnären livets cykel och de korsande och delvis osynliga trådar som utgör vår sammanflätade verklighet. De mörka nyanserna till höger i verket refererar till tidigare okända djup i havet, som människan har koloniserat för att bryta malm och mineraler. De många människoliv som gått förlorade och fortfarande förloras i farliga sjöpassager representeras av formerna som påminner om flytande lemmar, som förvandlas till koraller och vegetation på havsbottnen. Den nålformade strukturen som genomborrar gobelängen uppifrån ner representerar system som utnyttjar arbetare och naturresurser, både på land och i havet. Ljuset som strålar från vänster representerar en okänd framtid. Med sin gobeläng problematiserar Nkanga ägandet av naturresurser och fäster uppmärksamhet vid hur ojämlikt det ekonomiska välståndet har fördelats globalt.