I sin tvärkonstnärliga produktion granskar Regina de Miguel (f. 1977) kritiskt den påstådda objektiviteten i vetenskaplig kunskap. Baserat på detta berättar hon genom sina verk historier om ekofeminism, biofilosofi och spekulativ fiktion.
Hennes bildspråk består av element från science fiction, astronomi, botanik, geologi och annan forskning relaterad till jordklotet. Det innehåller fantasifulla varelser och mångsidiga hybrider som inte följer traditionella uppdelningar mellan sten- och växtriket, levande och icke-levande, utomjordingar och jordens invånare eller mikro- och makrokosmos.
Foto: Med konstnärens tillstånd
Ofrenda (Offer), 2024
Mapa / friso del no ser 1–3 (Karta / fris av icke-existens 1–3), 2023–24
Konstverkens plats: HAM Helsingfors konstmuseum
Mikrober, mollusker, bakterier, koraller, svampar, blommor, insekter och spöken är exempel på de otaliga livsformer som befolkar de Miguels konst. I verken är människan förpassad till marginalerna, och exploateringen av naturens resurser och de fossila bränslena är historia.
Verket består av en muralmålning, Ofrenda (Offer), och en serie målningar kallade Mapa / friso del no ser 1–3 (Karta / fris av icke-existens 1–3). I verken finns varelser som inte passar in i de vanliga distinktionerna mellan exempelvis växtoch mineralriket, det organiska och det oorganiska eller jordens invånare och det utomjordiska. Konstnären föreställer sig metallgravyrerna, metkrokarna och sänkena i muralmålningen som ”teknofossiler” eller imaginära reliker från framtida epoker.
Produktionen stöds av Acción Cultural Española (AC/E), Catapulta. A Launchpad for Contemporary Spanish Art och Spaniens ambassad i Finland.