Tamara Hendersons (f. 1982) fantasifulla och livfulla konst utforskar vår planets intelligens och skönhet på sätt som subtilt men radikalt förpassar människorna till marginalerna.
Hennes verk hyllar ekosystemens obesjungna hjältar: daggmaskarna. Dessa flitiga men mestadels osynliga varelser utgör utgångspunkten för Hendersons utforskningar av metabolisk vitalitet, kompost och den djupa sammanflätningen mellan jorden och de kroppar som bebor den.
Foto: Panos Fourtoulakis
Tamara Henderson: En maskhistoria, 2023. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, Skanslandet. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen
En maskhistoria, 2023
Konstverkets plats: Skanslandet
I Maskhistorian utforskar Henderson det för människan otillgängliga underjordiska livet genom kompostens maskar. Maskarnas rörelser och matsmältning skapar ett rytmiskt ljudlandskap. I kompostens innersta återvinner maskarna död materia till ett livskraftigt växtunderlag. Med hjälp av maskfarmen utforskar Henderson jordens kretslopp och förhållandet mellan jorden och de kroppar som lever där.
Tamara Henderson: Den somnade som öga men är nu näsa, I djup dröm beundrande rosen; Den försöker stretcha och märker att den inte har några tår; Vad är den här volymen? Jag kan inte se rummet; Den stinker solljus, något annat än en grav, 2023. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, HAM Helsingfors konstmuseum. Med tillstånd från Sylvia Kouvali London/Pireus. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen
From deep in a dream admiring the rose, 2023
It tries to stretch and finds it has no toes, 2023
It fell asleep as eye but now a nose, 2023
What is this volume? I can not see the room, 2023
It reeks of sunlight, something other than a tomb, 2023
Konstverkets plats: HAM Helsingfors konstmuseum
Serien med målningar i blåa ramar som visas på HAM är en hyllning till maskarna som jordens uråldriga omformare. I ett av verken har Henderson också avbildat sig själv i en reikibehandling, tillsammans med fyra amfibieliknande figurer som konstnären ser som hänvisningar till förfäderna. Målningarna i gula och gröna ramar är kopplade till Hendersons personliga kosmologi, Ljusets princip, som väver samman sol-, mån- och skuggenergier. Genom sin intuitiva måleriprocess försöker konstnären avslöja kopplingarna mellan det jordiska och en kosmisk dimension.