Skip to content

Theresa Traore Dahlberg

SE/BF

Theresa Traore Dahlbergs (f. 1983) konstnärliga praktik utgår ofta från själva materialet. Hon undersöker ursprunget till kasserade föremål både som fysiska material och som bärare av industriellt minne, och belyser deras komplicerade historia och föränderliga betydelser genom de personliga berättelserna från arbetarna som tillverkade dem.

Traore Dahlberg drar nytta av sin personliga erfarenhet av att vara förankrad i två olika sociopolitiska verkligheter: Sverige och Burkina Faso.

Foto: Svante Örnberg

Theresa Traore Dahlberg: Signaler från andra sidan, 2025. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, Skanslandet. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen

Signaler från andra sidan, 2025

Konstverkets plats: Skanslandet

Signaler från andra sidan består av skivor som varit delar av skyddslådor för signaltrafik. Skivorna och de därtill hörande metallerna som grävts upp ur marken har fått ett nytt liv som fågelliknande varelser. I mytologin representerar fåglar ofta en bro mellan världar, till exempel mellan liv och död eller mellan det kända och det okända. I installationen ingår också små bronsskulpturer.

Med stöd av Sveriges ambassad, Kulturfonden för Sverige och Finland

Theresa Traore Dahlberg: Hakili – Hare IV, 2021. Helsingforsbiennalen 8.6–21.9.2025, HAM Helsingfors konstmuseum. Foto: HAM / Helsingforsbiennalen / Sonja Hyytiäinen

Hakili – Haren IV, 2021
Hakili – Haren, 2022

Idrix III, 2023

Konstverkens plats: HAM Helsingfors konstmuseum

Skulpturerna Hakili – Haren är tillverkade av smält bronsmaterial i samarbete med ett bronsgjuteri i Burkina Faso. Verken inspirerades av en gåtfull harfigur som konstnären stötte på i Etnografiska museets samlingar i Stockholm – ett föremål som härstammade från samma stad i Burkina Faso där hennes mormor en gång bodde. I afrikanska folksagor förekommer haren ofta som en listig trickster som utmanar makten med sin intelligens och humor. Dessa berättelser, återgivna av konstnärens mormor, ligger till grund för Traore Dahlbergs verk där harfiguren symboliserar minne och förändring.

Skulpturen Idrix III i det södra galleriet är inspirerad av den afrikanska Senufofågelfiguren och myter. Traore Dahlbergs tolkning av fågeln speglar ett möte mellan kulturell kunskap och personlig historia.

Med stöd av Sveriges ambassad, Kulturfonden för Sverige och Finland