Siirry sisältöön

Carola Grahn

Saepmie/SE

Carola Grahn (s. 1982) on eteläsaamelainen taiteilija. Taiteessaan Grahn kohdistaa kriittisen katseen ihmisen ja luonnon välisiin suhteisiin sekä kolonialismiin, joka on koetellut ja koettelee paikoin edelleen niin luontoa kuin ihmisyhteisöjä.

Grahnin teosten tunnelmat vaihtelevat synkästä huumorista lempeään yhteisöllisyyteen. Viittaukset länsimaiseen populaarikulttuuriin ja taidehistoriaan tarjoavat kontrastista taustaa teosten ytimelle: saamelaiselle maailmankatsomukselle ja kokonaisvaltaiselle luontosuhteelle.

Kuva: Martin Lang

Carola Grahn: Vearalden Olmai, 2023/25. Helsinki Biennaali 8.6.–21.9.2025, Vallisaari. Kuva: HAM / Helsinki Biennaali / Sonja Hyytiäinen

Vearalden Olmai, 2023/25

Teospaikka: Vallisaari

Vallisaareen pystytettävän installaation muoto on mukaelma saamelaisrummussa esiintyneestä kuva-aiheesta. Kristinuskoisessa käsityksessä rumpuja pidettiin aikoinaan syntisinä esineinä ja niitä riistettiin saamelaisilta tuhottavaksi. Harvojen säilyneiden pyhien rumpujen merkitys on korvaamaton. Ne ovat saamelaisen uskomusjärjestelmän, maailmankatsomuksen ja historian merkkiesineitä. Rumpukalvojen taide kuvasi usein sekä fyysisesti läsnä olevaa maailmaa että tuonpuoleista henkien ulottuvuutta, ja niitä käytettiin sekä tulevan ennustamisen eli arpomisen että uskonnollisten rituaalien välineinä. Teoksen nimi Vearalden Olmai on vapaasti suomennettuna ”Maailman mies”. Nimi viittaa yhteen saamelaisen perinteen taivaallisista jumaluuksista, joka varjelee koko olevaista kaikkeutta.

Teos avaa portin kahden maailman välille: fyysinen maailmamme tulee kosketuksiin tuonpuoleisen henkimaailman kanssa ja teoksen lähiympäristö Vallisaaressa saavuttaa saamelaisille pyhän paikan, seidan (sieidi), maagisia piirteitä.

Teostuotantoa tukee Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto.

Carola Grahn: Panoraama-sarja I, V, IV, II, III, 2025. Helsinki Biennaali 8.6.–21.9.2025, HAM Helsingin taidemuseo. Kuva: HAM / Helsinki Biennaali / Sonja Hyytiäinen

Panoraama-sarja I, II, III, IV, V, 2025

Teospaikka: HAM Helsingin taidemuseo

HAMin eteläisessä kaarihallissa nähdään uusia teoksia teossarjasta Panorama Series, joka tutkii laajoja näköaloja. Teoksissa puolikas poronnahka muodostaa jyrkän kallion – tai ehkä ankaran aallon – ja piste muuntuu yötaivaan kuuksi. Taiteilijan kiinnostus abstraktia kohtaan on eräänlaisen alkukuvan etsintää – näkymien, joita ihmiskunta on tarkastellut kautta aikojen, ajatuksista ja teoista riippumatta.

Teostuotantoa tukee Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto.