Siirry sisältöön

Theresa Traore Dahlberg

SE/BF

Theresa Traore Dahlbergin (s. 1983) taiteellisen työskentelyn toistuvana lähtökohtana toimivat raaka-aineet, pois heitetyt tavarat ja niiden materiaalinen alkuperä, sekä ne prosessit ja yksilöt, jotka raaka-aineita tuottavat.

Teoksissa tuodaan esiin materiaalien latautunut historia ja henkilökohtaisten tarinoiden myötä muuttuvat merkitykset. Taiteilija ottaa vaikutteita kahden, kulttuurisesti erilaisen kotimaansa, Ruotsin ja Burkina Fason, poikkeavista sosiaalipoliittisista todellisuuksista.

Kuva: Svante Örnberg

Theresa Traore Dahlberg: Signaaleja tuolta puolen, 2025. Helsinki Biennaali 8.6.–21.9.2025, Vallisaari. Kuva: HAM / Helsinki Biennaali / Sonja Hyytiäinen

Signaaleja tuolta puolen, 2025

Teospaikka: Vallisaari

Vallisaaren Aleksanterinpatterissa nähtävässä installaatiossa Signaaleja tuolta puolen kierrätetyt materiaalit – maan uumenista kaivetut metallit ja mineraalit – lunastavat olemassaolonsa oikeutuksen taiteilijan tarjoamassa, uudessa muodossa. Käytöstä poistettujen mobiilitukiasemien kansilevyt osallistuivat edellisessä elämässään erilaisten signaaleiden välittämiseen ja ja kommunikoivat aktiivisesti ympäristönsä kanssa. Nyt ne ovat ottaneet tyyliteltyjen, lennokkimaisten lintujen muodon ja reagoivat omalla tavallaan ympäristöönsä. Linnut symboloivat monissa kulttuureissa ja mytologioissa elämän jatkumista ja siirtymää todellisuuksien välillä.

Tukijat: Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto, Ruotsin suurlähetystö Helsingissä

Theresa Traore Dahlberg: Hakili – Jänis IV, 2021. Helsinki Biennaali 8.6.–21.9.2025, HAM Helsingin taidemuseo. Kuva: HAM / Helsinki Biennaali / Sonja Hyytiäinen

Hakili – Jänis IV, 2021
Hakili – Jänis VI, 2022

Idrix III, 2023

Teospaikka: HAM Helsingin taidemuseo

HAMissa nähtävät Hakili-teokset lainaavat muotokielensä Tukholman Etnografisen museon kokoelmista löytyneestä jänisveistoksesta. Veistos on peräisin samasta kaupungista Burkina Fasossa, jossa taiteilijan isoäiti kerran asui. Jänis esiintyy viekkaana ja ilkikurisena päähenkilönä niin yleismaailmallisissa kansansaduissa kuin monissa afrikkalaisissa tarinoissa, joita isoäiti kertoi, kun taiteilija oli pieni. Tämä kaikki yhdistyy teosten muodossa ja materiaalissa, jotka kantavat mukanaan yksityistä ja universaalia.

HAMin eteläisessä kaarihallissa sijaitsee teos Idrix III. Traore Dahlberg on luonut yhteistyössä Burkina Fasossa sijaitsevan pronssivalimon kanssa veistoksen, joka perustuu Senufo-lintuhahmoon ja afrikkalaisiin taruihin. Linnun muoto on saanut vaikutteita sekä futurismista että isoäidin tarinoista, ja viittaa elämän fyysisiin ja henkisiin puoliin ja erityisesti älylliseen voimaan.

Tukijat: Suomalais-ruotsalainen kulttuurirahasto, Ruotsin suurlähetystö Helsingissä