Yehwan Song on korealainen verkkotaiteilija ja suunnittelija, joka luo anti-ystävällisiä, ei-käyttäjäkeskeisiä, epätavallisia ja monimuotoisia itsenäisiä nettisivuja. Työssään hän pyrkii haastamaan yleisiä käsityksiä verkkosivujen suunnittelusta ja vaikuttamaan käyttäjien käyttäytymiseen. Songin tavoitteena on tuoda esiin digitaalisten ympäristöjen epätasa-arvoisuus ja muotoilla digitaalinen saavutettavuus uudelleen.
Song on luonut yhteistyössä Zürichin yliopiston Digital Visual Studies -projektin kanssa nettisivun, jossa yhdistyvät HAM Helsingin taidemuseon kokoelma ja monimuotoiset koneoppimisen tekniikat.
Newly Formed -sivuston ytimen muodostaa kartta, jonka avulla vierailijat voivat olla vuorovaikutuksessa HAMin kokoelman kanssa maantieteellisen sijainnin perusteella. Kartan avulla vierailijat voivat katsella kaupunkia taidekokoelman näkökulmasta ja siirtymällä näkymästä toiseen tutkia uusia, koneen luomia ryhmittelyjä teoksista ja paikoista. Tekoälyalgoritmit prosessoivat kokoelman metadataa, jolloin lopputuloksena on uudelleenmuotoiltu suhteiden vyyhti, joka syntyy käyttäjän, kaupungin ja kokoelmien kokonaistoimijuudesta.
Keskityn verkossa esiintyvään epävarmuuteen ja epämukavuuteen, jotka kätkeytyvät teknologisen utopismin ja kohtuuttoman mukavuuden, nopeuden ja helppokäyttöisyyden taakse. Tuon esiin epämukavuuden, jota käyttäjät joutuvat kokemaan – erityisesti ne, joita ei pidetä osana pääasiallista käyttäjäryhmää. Uskon, että digitaalinen epämukavuus syntyy huolenpidon puutteesta ja siitä, että monimuotoisuutta ei huomioida.
Internetissä olemisen kokemus vaihtelee huomattavasti käyttäjän sosiaalisen ympäristön, poliittisen infrastruktuurin ja kielellisen taustan mukaan. Tämä tarkoittaa sitä, että suuri osa internetistä pysyy sensuroituna. Saavutettavissa oleva data suodatetaan, ja verkkoneutraalius rikkoutuu helposti.
Kun jätämme käyttäjien eroavaisuudet huomioimatta ja pidämme yllä nopeuden ja liittyvyyden illuusiota, kohtaamme digitaalista epämukavuutta. Tavoittelen työssäni merkityksellistä internet-vuorovaikutusta, jolla on laaja levinneisyys ja jossa monimuotoisuus on tärkeämpää kuin yhtenäisyys ja tehokkuus.
Yehwan Song
Yehwan Song on esitellyt teoksiaan useissa näyttelyissä ja tapahtumissa ympäri maailmaa. Hänen viimeaikaisia näyttelyitään ovat olleet Istanbulin biennaali (2022); Distant Gallery -verkkogalleria (2022), ”To you: move towards where you are” Arko Art Center (Soul 2022), ”Data Jungwon”, Kim Heesu Art Center Art Gallery (Soul 2022), ”While I’m Standing Here” -verkkonäyttely/Foundry (Soul 2021), ”Hybrid by Nature” -verkkonäyttely/Goethe-Instituutti (Soul 2021), Seoul Biennale of Architecure and Urbanism (2021), ”Virtual School Tour” Venetsian biennaalin Korean paviljonvissa (2021), ”World On A Wire” -verkkonäyttely, Peking, Moskova, Seoul Rhizome & Hyundai motor studio (2021).
Yehwan Song
yhteistyössä Digital Visual Studies -ohjelman kanssa
Newly Formed
Uudelleenmuotoutunut
2023
verkkoteos
Digital Visual Studies (DVS) on viisivuotinen Zürichin yliopistossa toimiva yhteistyöprojekti, jota rahoittaa Max Planck -instituutti. DVS-työryhmä Newly Formed -projektissa: Tristan Weddigen, Darío Negueruela del Castillo, Leonardo Impett, Iacopo Neri, Pepe Ballesteros, Valentine Bernasconi, Jason Armitage ja Ludovica Schaerf.
Tilaaja HAM/Helsinki Biennaali 2023. Taiteilija Yehwan Songin, Digital Visual Studies -projektin ja kuraattori Joasia Krysan yhteistyöprojekti.