Siirry sisältöön

Adrián Villar Rojas

AR

Adrián Villar Rojas (s. 1981, Argentiina) toteuttaa pitkäkestoisia, kollektiivisia projekteja. Ne saavat muotonsa suurina ja paikkasidonnaisina ympäristöinä, jotka ovat yhtä aikaa näyttäviä ja hauraita ja jättävät jälkeensä vain vaivihkaisia jälkiä häviävien materiaalien ja loismaisen ympäristöönsä sopeutumisen ansiosta. Villar Rojas yhdistää tutkimuksessaan ja maailmanrakennuksessaan kuvanveistoa, piirtämistä, videoita, kirjallisuutta ja performatiivisia jälkiä.

Hän tuo yhteen inhimillisen ja enemmän-kuin-inhimillisen tarkastellen samalla inhimillisen sivistyksen haurasta ja väliaikaista luonnetta.

Helsinki Biennaaliin 2023 Adrián Villar Rojas luo paikkasidonnaisen veistoksellisen teoksen, joka käy dialogia ympäristön ja Vallisaaren asukkaiden kanssa.

Adrián Villar Rojas,The Theater of Disappearance, 2017
Installation view, National Observatory Athen/ Greece; Courtesy of Adrián Villar Rojas, Marian Goodman Gallery, New York | Paris | London und kurimanzutto, Mexiko-Stadt © Adrián Villar Rojas, NEON foundation
credts: Photographed by Jörg Baumann

Villar Rojasin yksityisnäyttelyihin kuuluvat muun muassa seuraavat: The End of Imagination, The Tank, Art Gallery of New South Wales, Sydney (2022); El fin de la imaginación, The Bass, Miami (2022); La fin de l’imagination, Galerie Marian Goodman, Pariisi (2020); Poems for Earthlings, Oude Kerk, Amsterdam (2019); Sometimes You Wonder, in an Interconnected Universe, Who is Dreaming Who?, Tank Shanghai, Kiina (2019); The Theater of Disappearance, The Geffen Contemporary at Moca, Los Angeles (2017);

NEON, Athens National Observatory, Kreikka (2017); Kunsthaus Bregenz, Itävalta (2017); The Metropolitan Museum of Art, New York (2017); Rinascimento, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torino (2015); Fantasma, Moderna Museet, Tukholma (2015); Two Suns, Marian Goodman Gallery, New York (2015); The Evolution of God, The High Line, New York (2014); Los teatros de Saturno, Kurimanzutto, México (2014); Today We Reboot the Planet, Serpentine Galleries, Lontoo (2013) ja La inocencia de los animales, Moma Ps1, New York (2013).

Kansainvälisiin ryhmänäyttelyihin sisältyvät Portals, Hellenic Parliament + NEON, Ateena (2021); Bruges Triennial, Belgia (2021); 12th ja 13th Gwangju Biennale, Etelä-Korea (2020 ja 2018); 2nd Lahore Biennale, Pakistan (2020); Dhaka Art Summit, Bangladesh (2020); Layers of Time, Moderna Museet, Tukholma (2019); 1st Riga Biennial, Latvia (2018); 14th and 12th Istanbul Biennial, Turkki (2015 ja 2012); 12th Havana Biennial, Kuuba (2015); 12th Sharjah Biennial, Kalba, Arabiemiraatit (2015); dOCUMENTA (13), Kassel ja Kabul (2012); The New Museum Triennial, New York (2012) ja 54. Venetsian biennaali, Argentiinan paviljonki, Italia (2011).

Villar Rojas on saanut lukuisia palkintoja, joihin lukeutuvat muun muassa Konex Award (2012 ja 2022), Sharjah Biennial Prize (2015), Prix Canson (Pariisi, 2015), Museum Haus Konstruktivin myöntämä Zurich Art Prize (2013), 9. Benesse Prize -palkinto 54. kerran järjestetyssä Venetsian Biennaalissa (2011), Nuevo Banco de Santa Fe Scholarship for Young Artists (2006) ja ensimmäinen palkinto Bahía Blancan National Art Biennialissa (Argentiina, 2005). Vuonna 2020 hän oli ehdolla Hugo Boss -palkinnon saajaksi. Villar Rojasin elokuva, Lo que el fuego me trajo, esitettiin Locarno International Film Festivalilla vuonna 2013. Elokuvatrilogia The Theater of Disappearance esitettiin 67. kerran järjestetyllä Berlin International Film Festivalilla vuonna 2017.