Skip to content

Adrián Villar Rojas

AR

Adrián Villar Rojas  (f. 1981, Argentina) tänker ut och utvecklar långtidsprojekt, vilka produceras kollektivt och i samarbete, i form av storskaliga och platsspecifika miljöer, både imposanta och sköra, som på sin väg genom världen knappt lämnar spår efter sig som beror på sin förödande materiella karaktär eller parasitiska integration.

Inom sin forskning och sitt världsbyggande, där skulptur, teckning, video, litteratur och performativa spår blandas, sammanför Villar Rojas de mänskliga och mer-än-mänskliga sfärerna samtidigt som han utforskar det sköra och tillfälliga i den mänskliga civilisationen.

För Helsingforsbiennalen 2023 kommer Adrián Villar Rojas att skapa ett platsspecifikt verk i samspel mellan miljön och invånarna på Skanslandet.

Adrián Villar Rojas,The Theater of Disappearance, 2017
Installation view, National Observatory Athen/ Greece; Courtesy of Adrián Villar Rojas, Marian Goodman Gallery, New York | Paris | London und kurimanzutto, Mexiko-Stadt © Adrián Villar Rojas, NEON foundation
credts: Photographed by Jörg Baumann

Soloutställningar: The End of Imagination, The Tank, Art Gallery of New South Wales, Sydney (2022); El fin de la imaginación, The Bass, Miami (2022); La fin de l’imagination, Galerie Marian Goodman, Paris (2020); Poems for Earthlings, Oude Kerk, Amsterdam (2019); Sometimes You Wonder, in an Interconnected Universe, Who is Dreaming Who?, Tank Shanghai, Kina (2019); The Theater of Disappearance, The Geffen Contemporary at Moca, Los Angeles (2017); NEON at Athens National Observatory, Grekland (2017); Kunsthaus Bregenz, Österrike (2017);

The Metropolitan Museum of Art, New York (2017); Rinascimento, Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Turin (2015); Fantasma, Moderna Museet, Stockholm (2015); Two Suns, Marian Goodman Gallery, New York (2015); The Evolution of God, The High Line, New York (2014); Los teatros de Saturno, Kurimanzutto, Mexico City (2014); Today We Reboot the Planet, Serpentine Galleries, London (2013); och La inocencia de los animales, Moma Ps1, New York (2013).

Deltagande i internationella grupputställningar: Portals, Greklands parlament + NEON, Aten (2021); triennalen i Brygge, Belgien (2021); 12:e och 13:e biennalen i Gwangju, Sydkorea (2020 och 2018); 2:a biennalen i Lahore, Pakistan (2020); Dhaka Art Summit, Bangladesh (2020); Tidslager, Moderna Museet, Stockholm (2019); 1:a biennalen i Riga, Lettland (2018); 14:e och 12:e biennalen i Istanbul, Turkiet (2015 och 2012); 12:e biennalen i Havanna, Kuba (2015); 12:e Sharjah-biennalen i Kalba, Förenade Arabemiraten (2015); dOCUMENTA (13) i Kassel och Kabul (2012); The New Museum Triennial, New York (2012); och 54:e Venedigbiennalen, Argentinas nationella paviljong, Italien (2011).

Villar Rojas är flerfaldigt prisbelönad: Konex Award (2012 och 2022); Sharjah Biennial Prize (2015); Prix Canson, Paris (2015); Zurich Art Prize på Museum Haus Konstruktiv (2013); 9:e Benesse-priset på 54:e Venedigbiennalen (2011); stipendium för unga konstnärer utdelat av Nuevo Banco de Santa Fe (2006); och första priset på den nationella konstbiennalen i Bahía Blanca, Argentina (2005). 2020 nominerades han till Hugo Boss Prize. Hans film från 2013, Lo que el fuego me trajo, visades på den internationella filmfestivalen i Locarno 2013. Hans filmtrilogi från 2017, The Theater of Disappearance, visades på den 67:e internationella filmfestivalen i Berlin.