Otobong Nkanga (s. 1974) on nigerialaissyntyinen, nykyisin Belgiassa asuva ja työskentelevä monialainen taiteilija. Hänen taiteensa keskiössä on ihmisen suhde maahan, esimerkiksi maaperän materiaalien omistajuus ja hallinta sekä maantieteellisten sijaintien vaikutus identiteetin muodostumiseen. Nämä teemat kietoutuvat usein toisiinsa.
Karttakuvia ja maaperän kerrostumia mukailevat Nkangan teokset kutsuvat tarkastelemaan, millaisina verkostoina teollisuuden materiaaleja haalivat toiminnot, erilaiset kulttuurit sekä identiteettiään etsivät ihmisyksilöt suhteutuvat toisiinsa – ja lopulta maaperään, josta kaikki lopulta ovat riippuvaisia.
Nkanga hyödyntää työssään piirustusta, maalausta, veistostaidetta, performanssia, valokuvaa, videota, kuvakudontaa sekä runoutta ja pedagogisia lähestymistapoja.
Kuva: Wim van Dongen
Otobong Nkanga: Sidoksissa toiselle puolelle, 2021. Helsinki Biennaali 8.6.–21.9.2025, HAM Helsingin taidemuseo. Kuva: HAM / Helsinki Biennaali / Sonja Hyytiäinen
Sidoksissa toiselle puolelle, 2021
Teospaikka: HAM Helsingin taidemuseo
HAMin eteläisessä kaarihallissa esillä oleva kuvakudos esittää maisemassa leijuvien, pelkistettyjen muotojen, kuten kasvien, korallien ja ihmisraajojen avulla universaalin tapahtumaketjun: elämän, kuoleman ja uudelleensyntymän kiertokulun. Raajat muistuttavat taiteilijan mukaan merten ylityksissä menneisyydessä ja nykyäänkin menetetyistä ihmiselämistä. Elämän kiertokulussa myös ihminen muuttuu joksikin, joka on enemmän kuin ihminen. Koneita ja ihmisiä, maata ja merta hyväksikäyttäviä systeemeitä edustaa teoksen ylhäältä alas leikkaava neulanmuotoinen varsi. Vasemman reunan valoa säteilevä mittatikkujen ryhmä edustaa tuntematonta tulevaisuutta.
Teos herättää kysymyksiä meren luonnonresurssien omistajuudesta ja vesistöjen omista oikeuksista. Nkanga vertaa meren syvyyksiä aikasyvyyksiin ja muistuttaa siitä, että meidän tulee toimia yhdessä vähentääksemme vaikutustamme maailmalaajuisiin ekosysteemeihin, vaikka hyödyt modernin ajan ja talouskasvun vaikutuksista eivät globaalisti tarkasteltuna ole jakautuneet tasaisesti.
Suuri kuvakudos on toteutettu yhteistyössä Tilburgin tekstiilimuseon kanssa soveltaen useita erilaisia kudontatekniikoita. Siitä voi löytää sataneljäkymmentä eri värisävyä.