Siirry sisältöön

Sepideh Rahaa

IR/FI

Sepideh Rahaa on Helsingissä asuva iranilais-suomalainen monialainen taiteilija ja tutkija. Työssään hän tutkii ja kyseenalaistaa olemassa olevia valtarakenteita, sosiaalisia normeja ja konventioita keskittyen naiseuteen, tarinankerrontaan ja arkipäivän vastarintaan. Rahaan pyrkimys on luoda tilaa dialogille. Hänen työskentelyynsä vaikuttavat feministinen politiikka, dekolonialistiset ja postkolonialistiset teoriat ja käytännöt sekä sosiaalinen ja ympäristöoikeudenmukaisuus.

Vuoden 2023 Helsinki Biennaalissa Rahaalta nähtiin installaatio, joka koostui monikanavaisesta videosta, Tarom Hashemi -riisikasveista ruukussa, joka on koristeltu muinaisilla Iran-e-bastanin luonnonelementeillä sekä käsintehdyistä riisinukeista. Teoksen esiintuomia aiheita ovat ruokaturva, pääsy puhtaan veden ja ravinnon äärelle sekä kestävän viljelyperinteen tärkeys vallitsevassa ilmastohätätilassa. Se nostaa esiin maailman toiseksi tärkeimmän ruoka-aineen eli riisin viljelyprosessin, joka usein jää näkymättömiin ja tavoittamattomiin. Rahaa kutsuu yleisön kokemaan prosessin, jossa tarinat, vesi, riisipellot, riisinjyvät ja naisten tekemä työ – sekä heidän laulunsa maalle ja siemenille – kietoutuvat nykyiseen kulutuselämäntapaamme.

Teoksen visuaaliset narratiivit kietoutuvat naistyöläisten laulamiin paikallisiin lauluihin, jotka ovat mazandaraniksi (yksi alkuperäisistä pohjoisiranilaisista kielistä) kerrottuja tarinoita työläisten päivittäisistä ponnisteluista. Nämä viljelykauden ja sadonkorjuun aikaan lauletut laulut siirtyvät isoäideiltä äideille ja tyttärille. Runollinen teos yhdistää kulttuureja, kieliä, maantiedettä, politiikkaa ja ihmisiä työnteon ja viljelyprosessin kuvauksen kautta. Se viittaa myös nykyajan uuskolonialistiseen ruokapolitiikkaan ja siihen, kuinka iranilaiset maanviljelijät ovat sanktioiden takia pakotettuja käyttämään myrkyllisiä kemikaalisia lannoitteita. Teos ottaa kantaa meneillään olevaan ympäristökriisiin, etenkin vedenpuutteeseen ja maaperän pilaantumiseen.

Projekti sai alkunsa ajanjaksona, jolloin kaipasin syvää toipumista työstä ja elämästä. Kymmenen vuotta oli ollut pitkä aika työskennellä ja elää maahanmuuton kanssa. Lapsuusmuistoihin sekä perheeni ja esivanhempieni synnyinseuduille palaaminen voisi toimia parannuskeinona. Ensin vain itseni kanssa käymäni keskustelu laajeni maailmassa yhdessä elämiseen ja ajatteluun. Mitä yhteiselo merkitsee, kun elää kaukana toisistaan tai kun elää lähekkäin? Millaiset näkyvät ja näkymättömät kytkökset, yhteydet ja katkokset tekevät sen mahdolliseksi tai todelliseksi? Toisaalla tapahtuvilla pienilläkin asioilla voi olla suuri vaikutus. Elämme katkeamattomassa suhteessa toisiimme maanosiin liittyvistä, poliittisista, yhteiskunnallisista tai maantieteellisistä eroista huolimatta.

Songs to Earth, Songs to Seeds viittaa pitkään, rituaaliseen riisinviljelyprosessiin Pohjois-Iranin Mazarandanissa. Prosessi kestää lähes vuoden, alkukeväästä pitkälle syksyyn. Riisinviljely on perheessäni sukupolvienvälistä perintöä, joka on kulkenut sukupolvelta toiselle jo lähes vuosisadan ajan. Isäni peri viljelytaidon omalta, yli satavuotiaaksi eläneeltä, isältään. Kun ajattelen riisipeltoja, minulle muistuu mieleen naiset tekemässä töitä ja laulamassa, tanssimassa ja lepäämässä. Ajattelen myös isääni, joka on tehnyt aina kovasti töitä ja tuottanut melkein tonnin riisiä, jolla on ruokittu monta perhettä, mutta jota on harvoin myyty muille. Halusin hyödyntää teoksessa perhehistoriaani, jossa naiset ovat tärkeässä roolissa, laajentaen näkökulmaa nykyelämäämme.

Sepideh Rahaa

Sepideh Rahaa: Songs to Earth, Songs to Seeds (Lauluja Maalle, lauluja siemenille), 2023. © HAM/Helsinki Biennial/Kirsi Halkola

Rahaan teoksia on ollut näytteillä ja esitetty Euroopassa sekä Itä- ja Kaakkois-Aasiassa: Iranissa, Taiwanissa, Britanniassa, Espanjassa, Ranskassa, Norjassa, Ruotsissa, Virossa, Saksassa, Latviassa, Liettuassa ja Suomessa. Hänen töitään on nähty muun muassa Rauman taidemuseossa vuoden 2022 Rauma Triennalessa, Vantaan taidemuseo Artsissa (2021) ja Porin taidemuseossa (2019), ja niitä tulee näytteille Helsinki Biennaaliin 2023 ja Liverpool Biennialiin 2023.

Rahaa on helsinkiläisen Third Space -kollektiivin (2015–) aktiivinen jäsen ja yksi sen perustajista.

Sepideh Rahaa 

Songs to Earth, Songs to Seeds 
Lauluja Maalle, lauluja siemenille  

2023 

installaatio (monikanavavideo, Tarom Hashemi -riisintaimia ikiaikaisilla iranilaisilla luonnonmateriaaleilla koristetussa astiassa ja käsintehtyjä riisinukkeja) 

Tuottaja, käsikirjoittaja ja ohjaaja: Sepideh Rahaa 

Kuvaus: Sepideh Rahaa 

Äänitaiteilija: Ana Gutieszca 

Melodiat ja laulu: Banoo 

Musiikki (Shevâr): Abolhasan Khoshru, Hoseyn Tayyebi ja Nurollâh Alizâdeh, säveltänyt Ahmad Mohsenpur, Mahoor Institute of Culture and Arts 

Pääosissa: Mohammad Sadati, Sakineh Sadati, Ghorban-Ali Dadashi ja riisipelloilla työskentelevät naiset 

Esiintyjät: Hengameh R, Martta Tuomaala, Rosamaría Bolom ja Ville Apell 

Järjestelyt: Shoora Sadati, Fatemeh Sadati 

Oikoluku ja suomenkielinen teksti: Ville Apell, Martta Tuomaala ja Petronella Grönroos 

Teosta ovat tukeneet Suomen kulttuurirahasto ja Taiteen edistämiskeskus. 

Erityiskiitos seuraaville tahoille: Rauma Triennale, Helsinki Biennaali ja Mahoor Institute of Culture and Arts. Lisäksi haluan kiittää perhettäni ja kaikkia, jotka ovat auttaneet minua teoksen toteuttamisessa. 

Taiteilijan suostumuksella.