Siirry sisältöön
  • Ajankohtaista
30.06.2021

Tutustu Helsinki Biennaaliin mantereella

Helsinki Biennaalin päänäyttelyä Vallisaaressa täydentävät myös teokset mantereella. Teokset sijoittuvat eri puolille Helsinkiä, esimerkiksi HAM Helsingin taidemuseoon, Senaatintorille ja keskustakirjasto Oodiin.

©Janet Echelman, 1.78 Madrid, 2018. Courtesy of the Artist and Studio Echelman. Photo by João Ferrand.

1

Janet Echelman: 1.78
Sijainti: Senaatintori
Ajankohta: 31.7.–31.8.2021

Janet Echelmanin teos 1.78 kohoaa korkealle Senaatintorin ylle Helsingin keskustassa. Se on osa tieteelliseen tietoon perustuvaa Earthtime-sarjaa, jonka teokset muistuttavat meitä ihmisen monimutkaisesta yhteydestä ajan suuriin sykleihin ja fyysisen maailmamme järjestelmiin. Teoksen nimessä oleva luku viittaa mikrosekuntien määrään, jonka verran päivä maapallolla lyheni yhden yksittäisen geologisen tapahtuman seurauksena.  Mannerlaattojen liikahdukset aiheuttivat paitsi maanjäristyksen ja tsunamin, myös muutoksen maapallon pyörimisnopeuteen.

Echelmanin teokseen yhdistyy äänitaiteilija Tuomas Norvion luoma ääni-installaatio Empathy for the fish and others. Ääniteoksessa Vallisaaren edustalta striimattava vedenalainen äänimaailma yhdistyy Echelmanin teoksen luota Senaatintorilta samanaikaisesti mitattavaan tuulidataan.

Ääniteos on kuunneltavissa 1.78-teoksen äärellä Senaatintorilla päivittäin äänentoiston avulla, öisin teos on mahdollista kokea mobiililaitteen avulla omilla kuulokkeilla.

Helsingin juhlaviikkojen avajaisiltana 19.8. Echelmanin teos saa Senaatintorilla ylleen ainutkertaisen, tuulidatasta vaikuttuvan äänellisen sekä visuaalisen maiseman Hildá LänsmaninTapani Rinteen ja Tuomas Norvion konsertissa.

Norvion ääniteos sekä Länsmanin, Norvion ja Rinteen konsertti toteutetaan osana Helsinki Biennaalin ja Helsingin Tapahtumasäätiön välistä yhteistyötä.

©Maija Toivanen/HAM/Helsinki Biennaali 2021

2

EGS: Eilisen ja huomisen saaristo

EGSin teos Helsinki Biennaalissa lähestyy Helsinkiä historian ja tulevaisuusnäkymien kautta. Eilisen ja huomisen saaristo levittäytyy eri puolille Helsinkiä ja koostuu kahdeksasta kadonneisiin tai mahdollisiin tulevaisuuden saariin viittaavasta veistoksesta. Viisi veistosta sijaitsee paikoilla, joilta on kadonnut veden ympäröimä saari kaupungin rakentamisen myötä.

Näistä saarista meitä muistuttavat enää katujen ja kaupunginosien nimet, kuten Laukkasaarenkatu ja Sompasaari. Kolme veistosta kuvaa mahdollisia tulevaisuuden saaria, jotka syntyvät merenpinnan kohotessa rajusti. Yksi veistoksista on koettavissa Vallisaaressa.

Veistosten sijainnit:
Kellosaari: Ruohonlahdentori.
Hietasaari: Länsiterminaalin edusta, Sammonlaituri.
Laukkasaari: Mastokadun ja Linnankadun kulma, Katajanokka.
Kana: Parrulaituri, Kalasatama.
Sompasaari: Aallonhalkojan ja Kapteeni Sundmanin kadun risteys, Kalasatama.
Kapitalismin karikko: Teatteriesplanadin puisto.
Kansanvallan luoto: Pikkuparlamentin puisto.
The Island of Last Winter: Vallisaari, piknik-alue

©Mark Niskanen ja Jani-Matti Salo: A Scene II, 2021. Kuva: Niskanen & Salo.

3

Niskanen & Salo: A Scene II
Sijainti: Kaivopuiston tähtitorninmäki

Mark Niskasen ja Jani-Matti Salon Helsinki Biennaalissa 2021 esillä olevan merimerkkien valoihin perustuvan A Scene -teoksen toinen osa on koettavissa Kaivopuiston tähtitornilla aina tunti auringonlaskun jälkeen auringonnousuun saakka.

Mene matkapuhelimellasi osoitteeseen ascene.fi. Etsi tähtitornin viereiseltä tasanteelta paikka, josta näkee mahdollisimman laajalti merta. Kuuntele sivustolla olevaa sävellystä kuulokkeittesi kautta katsellessasi yöllistä näkymää.

A Scene -teoksen videoinstallaatio on koettavissa Vallisaaressa Helsinki Biennaalin aukioloaikoina 26.9.2021 saakka. Installaatio sijaitsee ruutikellarissa nro 62, biennaalin teoskartalla nro 12.

Teos johdattaa kävijän osaksi yöllistä näkymää, jossa jokaiselle Vallisaarta ympäröivälle merimerkin valolle on annettu oma nuottinsa. Valojen omalakisiin ja toistumattomiin rytmeihin perustuva sävellys muuttuu hitaasti päivän kiertokulun mukaan. Teos on kuvattu tähtitieteellisenä käännekohtana, kesäpäivänseisauksena, ja toistaa hetkeä ennen kuin yöt alkavat pidentyä pohjoisella pallonpuoliskolla.

 

©Mario Rizzi. Film still of the work Al Intithar (The Waiting), 2013. Courtesy the Artist & Sharjah Art Foundation.

4

Mario Rizzi: BAYT (KOTI/HOME)
Sijainti: HAM Helsingin taidemuseo/HAM-sali ja Vallisaari

HAMissa esitetään Mario Rizzin elokuvatrilogia BAYT (Koti) osana Helsinki Biennaalin ohjelmaa. Trilogia on nähtävissä jatkuvana esityksenä HAM-salissa museon aukioloaikoina. Trilogian elokuva Al Inithar sekä Rizzin valokuvia ovat esillä myös Vallisaaren Luotsitalossa.

BAYT -trilogian ensimmäisessä elokuvassa Al Intithar (Odotus, 2013) koti on teltta pakolaisleirillä Jordanian autiomaassa. Elokuvan päähenkilö Ekhlas Alhlwani on paennut Syyrian sotaa kolmen lapsensa kanssa. Traagisen sodan seuraukset välittyvät perheen arjen kautta, jota seurataan seitsemän viikon ajan.

Toisessa elokuvassa Kauther (2014) kohdataan tunisialainen aktivisti Kauther Ayari, joka toimi intohimoisena mielenosoittajien äänitorvena vuoden 2011 Tunisian kansannousussa. Hän puhuu elämästä, kansannousuun johtaneista tapahtumista sekä naisen asemasta nykypäivän arabialaisessa yhteiskunnassa.

Trilogian viimeinen osa, Beirutissa kuvattu The Little Lantern (Pieni lyhty, 2019) kertoo 84-vuotiaan tanskalaisnaisen Anni Høver Kanafanin tarinan. Hän matkusti Beirutiin 1960-luvulla tavatakseen arvostetun palestiinalaisen kirjailijan, runoilijan ja aktivistin Ghassan Kanafanin. Pari avioitui ja siitä lähtien Høver Kanafani on elänyt Libanonissa, valiten ”kodikseen” beirutilaisen pakolaisleirin, jonne hän on perustanut päiväkoteja pakolaislapsille.

©Kirsi Halkola/HAM/Helsinki Biennaali 2021

5

Rirkrit Tiravanija ja Antto Melasniemi: THE SEA THAT YOU SEE IS NOT WHAT THE OTHERS SEE
Sijainti: HAM Helsingin taidemuseo/HAM-kulma, Tennispalatsi

Rirkrit Tiravanija ja Antto Melasniemi muuntavat Tennispalatsin HAM-kulman kokonaistaideteokseksi, jossa pääosassa ovat ruoka, tapahtumat ja kohtaamiset. Ruuanvalmistus ja syöminen ovat esteettisiä ja jaettuja kokemuksia. Puunrungoilla kasvavat sienet käytetään ruokien raaka-aineeksi. Sienirihmastojen tavoin Tiravanijan ja Melasniemen teoskonseptikin jakaa yhteistä ravintoa, impulsseja ja kommunikaatiota. Tila on toteutettu yhteistyössä Artekin kanssa ja se jatkaa HAMin avoimena oleskelutilana ja tapahtumapaikkana Biennaalin jälkeen.

©Matti Pyykkö/HAM/Helsinki Biennaali 2021

6

WAUHAUS: Suurenmoinen sotku
Sijainti: Vuosaarenhuippu
Esitykset elo-syyskuussa:
24.8. / 26.8. / 27.8. / 28.8. / 29.8. / 31.8. / 1.9. / 2.9. / 3.9. / 4.9.

WAUHAUSin paikkaerityinen esitys kutsuu kävijän Vuosaarenhuipulle, joka on entisen kaatopaikan alueelle rakennettu virkistysalue. Huipun laelta avautuu näkymä metsiin, lähiöihin ja vesitorneille sekä Vuosaaren sataman nostureihin, konttipinoihin ja jatkuvaan laivaliikenteeseen.

Useiden vuosikymmenten ajan maansiirtokoneet ovat kuljettaneet paikalle kasvavan Helsingin rakentamisesta ylijääneitä maamassoja, kivenlohkareita, kantoja ja puita. Vuosaarenhuipulle on muodostunut ainutlaatuinen ekosysteemi, joka elää jatkuvassa vuorovaikutuksessa virkistysaluetta muokkaavan ihmiskäden kanssa.

Teoksessa tarkastellaan Vuosaarenhuippua erityisenä historiallisena ja monilajisena kohtaamispaikkana. Esityksessä tutkitaan paikan rakentumista maaperän, erilaisten eliölajien ja inhimillisen mielikuvituksen vuorovaikutussuhteissa. Suurenmoinen sotku tekee näkyväksi sitä valtavaa keskinäisten riippuvuuksien verkostoa, jossa elämämme muiden elävien olentojen kanssa on rakentunut ja yhä rakentuu.

Suurenmoinen sotku on osa WAUHAUSin laajempaa monivuotista teossarjaa. Sarjan teokset vievät katsojat maisemoidulle täyttömäelle, lokkien kansoittamalle hiekkarannalle sekä pysähtyneeseen ja mykkään voimalaitokseen. Esitykset ovat vimmaisia yrityksiä ymmärtää ihmistä osana monilajista järjestäytymistä. Ne eivät ole kertomuksia tuhoavasta modernisaatiosta, vaan yrityksiä hahmottaa, millä tavoin elämän taito voisi säilyä ekokatastrofien aikakaudella.

©Kirsi Halkola/HAM/Helsinki Bienniaali 2021

7

Margaret & Christine Wertheim: Virkattu koralliriutta / Helsingin satelliittiriutta
Sijainti: Helsingin keskustakirjasto Oodi ja Vallisaari

Maailmanlaajuinen osallistava projekti Crochet Coral Reef (Virkattu koralliriutta) on tunnusomainen Wertheimien teos. Teos yhdistää taiteen, luonnontieteet ja matematiikan ainutlaatuisella tavalla, tutkii epäeuklidista geometriaa perinteisen käsityön keinoin ja kiinnittää huomiota koralliriuttojen tuhoutumiseen ilmastomuutoksen seurauksena. Projektissa sisaret työskentelevät yhteisöjen kanssa eri puolilla maailmaa virkkaamalla suuria installaatioita, jotka simuloivat oikeita koralliriuttoja.

Projekti käsittelee ilmaston lämpenemisestä johtuvaa ympäristökriisiä ja valtamerten muoviroskan aiheuttamaa pahenevaa ongelmaa tuomalla esiin paitsi ihmisten maapallon luonnolle aiheuttamaa vahinkoa myös ihmisen kykyä positiiviseen toimintaan. Projekti on toteutettu muun muassa New Yorkissa, Lontoossa, Riiassa ja Abu Dhabissa, ja siihen on tähän mennessä osallistunut yli 10 000 ihmistä. Helsinki Biennaalissa Wertheimit virkkaavat koralliriutan yhdessä paikallisten suomalaisten yhteisöjen kanssa Helsingissä.

©Maija Toivanen/HAM/Helsinki Biennaali 2021

8

Zodiak presents: Kärkkäinen & Tarvainen: Muuri
Sijainti: Töölönlahti

Kuvataiteilija Joni Kärkkäisen ja koreografi Jukka Tarvaisen Muuri kannustaa lähestymään taidetta oman tulkinnan, olemisen, keksimisen, tutkimisen ja liikkeen kautta. Teoksen idea löytyi kahtiajakautuneesta Vallisaaresta: saaren toiseen osaan saa mennä, toiseen ei. Ajatusleikki toiselle puolelle menemisestä – rajan ylittämisestä – alkoi kiehtoa heitä.

Tarvainen ohjaa Muurille esityksen Alas sieltä – ja muita huomautuksia, jossa esiintyy ammattitanssijoiden ja ammattiparkouraajien lisäksi tanssin harrastajia. Kesän aikana teoksen yhteydessä järjestetään kaikille avoimia työpajoja ja tapahtumia.