Skip to content

Topi Kautonen

FI
Strandlinjer, berg, vatten i rörelse och natur under olika årstider var motiv till vilka Topi Kautonen återvände i sina målningar om och om igen. I Kautonens före detta hem visas nu oljemålningar som anknyter till bostadens interiörer och landskap på Skanslandet samt väderleksobservationer.

Kautonen, som redan som barn vant sig vid armélivet, började arbeta på väderstationen på Skanslandet 1949. På Skanslandet undervisade han beväringar i meteorologi, den tidens ”high tech”. Tjänsten på Skanslandet var en lyckoträff, eftersom också Centralväderstationens chef, major Noko målade, och han ordnade en studieplats åt fältväbeln vid Fria konstskolan. I början fick Kautonen arbeta på kvällarna och studera på dagarna för bland annat Sulho Sipilä, Sigrid Schauman, Sam Vanni och Urho Lauanne.

Under hela livet fokuserade Kautonen på naturmotiv: strandlinjer, berg, vatten i rörelse, natur under olika årstider var motiv till vilka han återvände i sina målningar om och om igen.

Fram till 1965 bodde Kautonen på andra våningen i D-trappan i lotshuset. Bostaden bestod av ett litet kök med spis och en anspråkslös kammare. Bostaden är motiv i flera målningar av Kautonen, till exempel i vyer över köket och sängen.

 

Armén betalade en liten pension till Kautonen, men han fortsatte att arbeta som vaktmästare på Ateneum från 1965 till 1986. Efter att han flyttat bort från Skanslandet fortsatte han att måla motiv från ön ur minnet, eftersom han inte kunde besöka ön på några årtionden. Kautonen inspirerades också av konstskatterna på Ateneum i sitt eget arbete: till exempel inspirerad av konstnären Yrjö Saarinen målade han ett självporträtt med pipa i munnen.

 

 

År 1992 diskuterade Kautonen i en intervju i Kodin Kuvalehti sin misstro mot människan som art: ”Jag har blivit övertygad om att människan har en gen som kommer att förinta henne. Därför vänds allt som människan hittar på förr eller senare emot henne. Människan inbillar sig vara något annat än en del av naturen. För det är ju helt befängt att människan förstör sin miljö trots att hon vet att hon samtidigt förstör sig själv.”

I Kautonens före detta hem visas nu oljemålningar som han målat på Skanslandet. Till Biennalen valde vi konst av Kautonen som anknyter till bostadens interiörer och landskap på Skanslandet samt väderleksobservationer.

Bild på Topi Kautonen: Helsingfors stadsmuseum / Pentti Hurskainen