Siirry sisältöön

Tabita Rezaire

Deep Down Tidal
(“Vuorovesi syvällä sisällämme”)
Tekstitys suomeksi

Suomennos: Janne Kauppila

[Intro: Kappale: Ain’t Your Mama – Jennifer Lopez]

I ain’t gon’ do your laundry, I ain’t your mama.
(En pese pyykkejäsi, en oo äitisi.)

Nainen 1 puhelimessa: Hei, ystäväni. Hyvää. Entä sinulle?

Nainen 1 puhelimessa: Ei itse asiassa kuulu hyvää. Oli yksi nettijuttu, kahnausta Facebookin kanssa. Ei, minä vain tein postauksen, että valkoisten pitäisi palauttaa maamme.

Nainen 1 puhelimessa: Niin. Ja minut bännättiin Facebookista. Ihan uskomatonta.

Tämän puhelun teille tarjosi:

ELEKTRONINEN KOLONIALISMI

Nainen 1 puhelimessa (voice-over): Meistä yritetään tehdä tyhmiä tai jotain, en tiedä. Rasismi on todella huono asia. Meitä ei kohdella tasavertaisesti. Meitä ei kohdella ihmisinä… Ja tämä datankeruu… Niin ystäväni, sille pitää saada loppu. Tuhlaamme rahojamme ostamalla dataa sen sijaan, että ostaisimme vaikka kylmän juoman tai mekon tai leipää.

Google Why You Mad????
(“Miksi olet noin vihainen, Google?”)

Ääni 1 (elektroninen): Elektroninen kolonialismi tarkoittaa, että länsi ylläpitää ja laajentaa ylivaltaansa hallitsemiensa digitaalisten teknologioiden avulla. *Sardar varoitti meitä vuonna 1995: “Länsi etsii epätoivoisesti uusia paikkoja, joita valloittaa. Kun niitä ei ole, ne täytyy luoda. Ja tässä kuvaan tulee kyberavaruus.” Elektroninen kolonialismi on yksi niistä tavoista, joilla kolonialistinen herruus on kukistumisensa jälkeen säilynyt. Siinä missä siirtomaakolonialismi oli toimintatapa, jolla hankittiin, hallittiin, miehitettiin ja taloudellisesti hyväksikäytettiin maata ja työvoimaa – mitä muuten vieläkin tapahtuu, sitä vain sanotaan nyt kapitalismiksi – elektroninen kolonialismi pyrkii vaikuttamaan mieliin ja hallitsemaan niitä digitaalisten laitteiden avulla. Se myös ylläpitää entisten siirtomaiden riippuvuutta länteen laitteistojen, ohjelmistojen, teknikkojen, tietotaidon ja informaatioprotokollien kautta. Nämä luovat vieraiden käyttäytymissääntöjen, arvojen ja odotusten kokonaisuuden, mikä muuttaa ja marginalisoi paikallisia kulttuureja, kieliä, tapoja, arvoja ja elämäntyylejä, amerikkalais-eurosentristä tietoa suosien. Monista globaalin etelän maista on tullut “elektronisia siirtomaita”, joille pakkosyötetään läntisen maailman informaatiota. Informaatiovallankumouksesta on tullut globalisaation varjolla kulttuurin länsimaalaistamisen väline

*Teksti: Cyber slaves! (“Kyberorjat!”)

[Kappale: Do You Know – Enrique Iglesias]

Nainen 1 kameralle: (laulaa kappaleen mukana) Do you know what it feels like, loving someone that’s in a rush to throw you away?(“Tiedätkö miltä tuntuu elää jonkun kanssa, jolla on kiire heittää sinut menemään? Do you know what it feels like – (lopettaa kesken säkeen) Etkö tiedä Enrique Iglesiasta? (Nauraa)

(Kappale jatkuu, ja nainen jatkaa laulamista mukana)

If birds flying south is a sign of changes…
(“Jos lintujen muutto etelään on merkki siitä, että asiat muuttuvat…”)

Ääni 1 ylhäältä: Internet on riistävä, sortava, poissulkeva, syrjivä, patriarkaalinen, rasistinen, homofobinen, transfobinen, lihavuusfobinen, pakottava ja manipuloiva. Internet toisintaa lännen internetin ulkopuolista rodullista, ekonomista, poliittista ja kulttuurillista väkivaltaa ja ylivaltaa, mikä oikeutetaan moderniuden idealla ja teknologisella kehityksellä.

Tekstejä:

Mutta minä rakastan internetiä

Miksi? 🙁 Koska internet on suuri valhe.

Internet ei ole universaali.

Internetissä ei ole kyse ilmaisun vapaudesta.

Internet ei ole paras juttu ikinä.

Internet ei ole hajautettu.

Internet ei ole unelma.

Internet ei ole pilvissä.

Se on merenpohjassa.

Merenalainen valokuitukaapelien verkosto.

Vesirajan alapuolella niin sanottu langaton elämämme on hyvinkin langallista.

Merenalaiset valokuitukaapelit ovat kriittistä infrastruktuuria, joka tukee globalisoitunutta maailmaamme.

Yli 880 000 km kaapelia kuljettaa merten alla digitaalista dataamme

Puheluja, sähköposteja, nettisivustoja, digitaalisia kuvia&videoita, meemejä ja emojeja… Kaikki kulkevat valosignaaleina merenalaisissa valokuitukaapeleissa

Ääni 2: …animaatio uusinta teknologiaa käyttävistä asennusaluksista näyttää alkuvaiheet rannikolla suoritettavasta operaatiosta, aurauksesta ja valokuitukaapelin hautaamisesta.

Tekstejä:

digitaalinen informaatiomme kulkee meren syvyyksissä samaan tapaan kuin vesi siirtää energiaa kehoissamme. data virtaa

Internetin suhteen meitä ei ole luotu yhdenvertaisiksi

Kaapelit ovat tiloja, joissa työtä, tietoa ja pääomaa upotetaan mereen väkivallan arkkitehtuuria.

hyväksikäyttöä

poissulkemista

ekosysteemin häiritsemistä

virtuaalinen on hyvin todellista

Eivätkö nämä kolmion muotoiset reitit näytäkin tutuilta?

Kansanmurhareitit (sanaleikki routes/roots, reitit/juuret)

Kommunikaatiojärjestelmämme on kerrostunut jo olemassa olleiden kolonialististen reittien geopoliittiseksi matriisiksi

1800-luvun sähkekaapelit seurasivat kolonialistisen ajan laivareittejä,

ja suurin osa nykyajan valokaapeleista kulkee näitä samoja vanhoja reittejä pitkin

Samat tiet, samat tarinat, samat kivut

Kaapelit ovat uuden imperialismin laitteistoa

Ääni 2: Orjuuttajat ja kolonialistit yrittivät (ja yrittävät yhä edelleen) puolustaa ja oikeuttaa tekojaan sivistämisen retoriikalla: “Toimme villeille kulttuurin ja modernin maailman”, ikään kuin heidän uudet kauppareittinsä olisivat luoneet yhteyden uuteen maailmaan. Todellisuudessa he vain varastivat maata, teurastivat alkuperäisväestöä, hyväksikäyttivät luonnonvaroja ja työvoimaa lisätäkseen imperiumien varallisuutta. Internetin suhteen on sama tarina: multimediajätit väittävät yhdistävänsä ihmiset, kun he kuitenkin varastavat ja hyväksikäyttävät dataamme ja ilmaistyötämme kasvattaakseen mediaimperiumiensa varallisuutta ja valtaa.

Tekstejä:

He puolustavat valtaansa hinnalla millä hyvänsä

ja silti systeemi on haavoittuvainen

Hauraat instituutiot

Myrskyisät ekologiat

Atlantin orjakaupan aikaan hait seurasivat orjalaivoja

toivoen pääsevänsä syömään afrikkalaisten yli laidan heitettyjä ruumiita

nyt ne käyvät internetkaapeleiden kimppuun

haiden kybersodankäyntiä

turvallisuusympäristö

valvonta

yksityisviestiesi vakoilu

he tekivät meistä työvoimaansa

robotti: tšekin sanasta robota (“pakkotyö”), slaavilaisesta kantasanasta rab (“orja”).

Vetemme on traumatisoitunut

Mustan tiedon pyhäkkö

Veremme on intiimi meremme

Muisto merellisestä alkuperästämme

Kommunikaatioverkostot, energianesteet, kiertojärjestelmät

Fraktaalinen sietokyky

— Tauko

Nainen 1, laulaa kameralle “kansankielellä”

— Tauko

Vesi muistaa

kaiken mikä on ollut

kaiken mikä tulee olemaan

vesi kopio tietoa

vesi väittää dataa

vesi tallentaa ja kiertää

vesi on kommunikaation rajapinta

vesi on teknologia

me lataamme salaisuutesi

vesi on elämä

uponneet kaupungit

unohtuneet navigoinnit

poistetut vaellukset

valtameret ylittävä verkosto

tuotettu muistinmenetys

kätketty menneisyys

vedenalainen sivilisaatio

yksinoikeudellinen talousalue

merirajat

mannerjalusta

aluemeri

meren omistajuus

kunnioituksen puute

Nainen 2, kameralle: On yksi asia, että on leipää. On yksi asia, että on vettä. On yksi asia, että on käyttökelpoista, puhdasta vettä. Kun sataa, varsinkin ensimmäisen kerran, ilmakehässä on saasteita, joten se tulee sateen mukana alas. Se sataa teille, maaperään. Tuo saaste tuo mukanaan öljyjä, se tuo kaiken kohtaamansa mukanaan. Vesi tuo kaiken mukanaan. Vesi ei ole teollistumisen takia enää samanlaista. Me pidämme teollistumisesta. Kaikki haluavat elämästä helppoa. Teollistuminen tähtää siihen, että eläminen olisi helpompaa tai nopeampaa. Joten meillä on autoja nopeasti kulkemiseen – me emme kävele. Meillä on pesukoneita lautastemme puhdistamiseen– me emme halua pestä niitä. Haluamme, että parhaan mahdollisen mukavuuden. Haluamme, että tulee valmista nopeasti. Mutta tällä on hintansa. Se vie pois luonnollisuuden. Se vie pois sen, mitä olemme pitäneet luonnollisena. Se on hinta, minkä mielestäni joudumme maksamaan. Sillä kaikki saasteiksi kutsumamme asiat tai mitä näemme jätevedessä tai käyttövedessä, kaikki tuo on sellaista, minkä ihminen on tehnyt.

Tekstejä:

Me valloitimme

Me saastutimme

Me häpäisimme

Me hyväksikäytimme

Me raiskasimme

Me kuivatimme

Äiti maan

merellinen kosto

muistatko, että me katosimme?

Parantava vesi

Nainen 2, kameralle: Mutta uskon, että vesi on pyhää, kun sen puolesta rukoilee. Silloin se on elävää vettä. Se voi puhdistaa äänemme, se voi puhdistaa tekomme ja elämämme. Elävä on jotain tavallisuuden ylittävää. Kun vesi kulkee jossain, se jättää jäljen. Vettä ei voi laittaa mihinkään jälkeä jättämättä.

Jokaisella ihmisellä on velvollisuus. Ja velvollisuus on tietoisuus siitä, että “mitä teen tänään, vaikuttaa huomiseeni” ja että huominen ei välttämättä kuulu minulle. Uusi sukupolvi on tulossa. Pienikin vaivannäkö vaikuttaa tulevaan sukupolveen. Vedestä puhuttaessa se ei vaikuta vain ihmisiin vaan myös maaperään, maahan, kasveihin, elämän kiertokulkuun. Minä rukoilen… että sinusta kasvaa elävän veden jokia.

[Loppu: Nainen laulaa Ranskan Guyanan kreoliksi ja englanniksi veden hengestä]

Subtitles in English

Transcribed by Grace Matetoa

[Intro: Song: Ain’t Your Mama – Jennifer Lopez]

I ain’t gon’ do your laundry, I ain’t your mama.

Womxn 1 on phone: Hello my friend. I’m good and you?

Break

Womxn 1 on phone: Oh, actually I’m not good. It’s this internet
thing; this Facebook thing, Yes, you know. No my friend, its like I
posted something about the white people saying they should give
our land back, you know?

Break

Womxn 1 on phone: Yes. And they’ve banned me from Facebook,
can you believe it?

Break
Womxn 1 on phone (voice over) : They are trying to make us
dumb or something like that, I don’t know. This is, eh, racism, this
is really not good. It is like they are not treating us equally. They
are not treating us like human beings… Ah and this data thing. It
really needs to fall you know. Well yes because we are wasting
our money and buying data instead of buying cold drink and a
dress or bread or something like that.

Break

Voice from the Sky (Overhead Electric Voice): Electronic
Colonialism is the domination and control of digital technologies
by the West to maintain and expanse their hegemonic power over
the rest of the world. *Sardar warned us in 1995: “The West
desperately needs new places to conquer. When they do not
actually exist, they must be created. Enter cyberspace.” Electronic
colonialism is one of the many ways colonial domination survived
after its defeat. While settler colonialism was the policy and
practice of acquiring, controlling, occupying and economically
exploiting land and labor – which by the way is still a thing it is just
called capitalism now – Electronic Colonialism seeks to influence
and control the mind through the digital device. It also operates by
sustaining the dependency of former colonized countries on the
West, by the importation of hardware, software, engineers, knowhow and information protocols. These create a set foreign norms,
values, and expectations that alter and marginalize local cultures,
languages, habits, values, and lifestyles in favor of USEurocentric knowledge. Many countries in the global south have
become ‘electronic colonies’ that are force-fed information
generated by the Western world. Under the guise of globalization,
the information revolution has become a vehicle for cultural
westernization.

Text: Cyber slaves!

Break

[Song: Do You Know – Enrique Iglesias]

Womxn 1 to camera: (singing along to the song) Do you know
what it feels like, loving someone that’s in a rush to throw you
away? Do you know what it feels like – (stops mid-sentence) you
don’t know Enrique Iglesias (mispronounces surname)? (Laughs)

(Song continues and she sings along)

If birds flying south is a sign of changes…

Break

Voice 1 from the Sky: The Internet is exploitative, oppressive,
exclusionary, classist, patriarchal, racist, homophobic,
transphobic, fatphobic, coercive and manipulative. The Internet
reproduces the west’s offline racial, economical, political, and
cultural violence and domination, legitimized behind the idea of
modernity and technological advancement.

Break

Voice 2 from the Sky: State of the art cable installation vessels,
takes us through the initial phases of a shore end landing
operation, plough deployment and burial of a submarine fiber
optic cable.

Break

The perpetrators of slavery and colonialism tried (and still try) to
defend and justify themselves with the civilizing mission rhetoric:
“We brought culture and modernity to the savages” pretending
their new trade routes were connecting to the new world.” In
reality all they did was to steal land, massacre indigenous
population, exploit resources and workforce to increase the
wealth of the Empires. Same story with the Internet: Multimedia
giants claim: we are connecting people to each other, while
underneath they steal and exploit our data, our free labor to
increase the wealth and power of their media empires

Break

Womxn 1, sings to the camera in vernac.

Break

Womxn 2, speaking into camera: Its one thing to have bread; its
one thing to have water; its one thing to have appropriate water,
clean water. When rainwater falls, especially the first rain, there’s
already pollutants in the atmosphere so they wash/it rushes down,
it falls on the roads, it sits on the roads, it sits on the current dirt.
That’s the pollution, isn’t it? It carries oils, it carries everything that
you have in it along its path – water carries everything along with
it on its path. Water is not the way it used to be because of
industrialisation. We like industrialisation. Everybody wants life
easy. What [it] is aimed at doing is making life easy or quicker.

Um, so we have cars to go here quickly – we don’t walk. We have
washing machines to clean our plates – we don’t want to wash
them. We want the best convenience. We want things to be done.
But well there is a cost. It takes off the natural; it takes off what
we’re supposed to take naturally. For me, that’s the price you pay.
Because all what we call pollutants or so you see in waste water
or domestic water – everything put in there is something that has
been man-made

Break

Womxn 2, still speaking into camera: But what I believe is that
water is holy when you pray for it and it makes us to bring out
living water. It makes our voice, our sound, something that can
cleanse. Our actions to cleanse, our lives to cleanse. You know –
to be alive, they speak much more that ordinary things. You know,
whenever water passes somewhere it leaves a trace. There is no
way you can put water somewhere without a trace.

Break

Every single person has a responsibility. And it is that
consciousness of the fact that “whatever I do now affects my
tomorrow” and your tomorrow is not necessarily what belongs to
you. There’s a generation coming ahead. You whatever little effort
you make no, affects the generation that’s ahead. Affects not just
– when you have to deal with water, it affects not just the people,
it affects the soil, it affects the ground, it affects the plants and it is
a whole life cycle… I pray… that out of you will flow rivers of living
water.

[Ending: Womxn singing a French Guyanese Creole and English
song about the spirit of water]