Siirry sisältöön

Baran Caginli

TR/FI

Baran Caginli käsittelee töissään yleismaailmallisia, globaaleja kipupisteitä. Hänen teostensa kohteet ja niiden henkilöt ovat usein todistaneet jotakin tapahtumaa, kuten pakkomuuttoa, katoamista tai menetystä.

Baran Caginli (s. 1990) asuu ja työskentelee tällä hetkellä Helsingissä, ja hänen teoksiaan on ollut näyttelyissä ympäri Eurooppaa. Caginli käsittelee töissään yleismaailmallisia, globaaleja kipupisteitä nostamalla esiin vallan, hallinnollisten konfliktien, sotilaallisten järjestelmien, järjestelmällisen sorron, identiteetin ja etnisen syrjinnän ongelmia ja ristiriitaisuuksia. Hänen teostensa kohteet ja niiden henkilöt ovat usein todistaneet jotakin tapahtumaa, kuten pakkomuuttoa, katoamista tai menetystä. Caginli yhdistää teoksissaan käsityötaitoja ja -tekniikoita erilaisiin medioihin, kuten valokuvaukseen, kuvanveistoon, installaatioihin ja arkistoaineistoon. Hän liittää teoksiinsa naamioinnin tai kätkeytymisen kerroksia, joita hän muokkaa uudelleen antamalla niille äänen uudessa kontekstissa ja lisäämällä niihin hienovaraisia viestejä ja eleitä.

Baran Caginli: Ilmauksia, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsinki Biennaali 2021

Ilmauksia, 2021

Ilmauksia sijoittuu Vallisaaren Luotsitaloon, joka on ollut saaren asukkaiden kotina. Teoksen pohjana on elokuvasta Ihmemaa Oz (1939) tuttu lause ”There is no place like home”. Caginlin teoksen neonvalokyltti pilkkoo lauseen muotoon ”There is no home” ja ”No place home”. Lause viittaa niihin, jotka ovat joutuneet lähtemään kodeistaan esimerkiksi sodan pakottamina.

Baran Caginli: Hiili poliittisena molekyylinä, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsinki Biennaali 2021

Hiili poliittisena molekyylinä, 2021

Armeijan sodanjohtokeskuksena ja upseeriston asuintalona toimineeseen Esikuntataloon sijoitettu teos Hiili poliittisena molekyylinä on maailmankartta, joka on ommeltu yhteen armeijoiden erilaisista maastokankaista. Kankaat suunnitellaan kunkin valtion paikallisen ilmaston, kasvillisuuden ja vuodenajat huomioiden. Taiteilijan mukaan sodat ja sotateollisuus ovat osa kapitalistista rakennetta. Niiden ilmastovaikutukset ja inhimilliset menetykset koskevat globaalisti kaikkia; ne ylittävät rajat ja tekevät meistä kaikista välillisesti sotien uhreja.

Kuva 1: Matti Pyykkö/Helsinki Biennaali 2021

barancaginli.com

Instagram

Baran Caginli

Hiili poliittisena molekyylinä
2021

Kangas ja kuva-arkisto

Tilaaja HAM/Helsinki Biennaali 2021

Ilmauksia
2021

Neonvalo

Tilaaja HAM/Helsinki Biennaali 2021