Skip to content

Baran Caginli

TR/FI

Baran Caginli behandlar universella, globala smärtpunkter i sina arbeten. Objekten och personerna i hans konst har ofta varit med om omvälvande händelser, såsom tvångsförflyttningar, försvinnanden eller förluster.

Baran Caginli (f. 1990) bor och arbetar för närvarande i Helsingfors. Konst av honom har visats runt om i Europa. I sina arbeten behandlar Caginli universella, globala smärtpunkter genom att fokusera på problem och motstridigheter relaterade till makt, administrativa konflikter, militära system, systematiskt förtryck, individuell och etnisk diskriminering. Objekten och personerna i hans konst har ofta varit med om omvälvande händelser, såsom tvångsförflyttningar, försvinnanden eller förluster. I sin konst kombinerar Caginli hantverksskicklighet och -tekniker med olika medier, såsom fotografi, skulptur, installation och arkivmaterial. Han använder lager av maskering som han bearbetar genom att ge dem en röst i en ny kontext och genom att lägga till känsliga budskap och gester.

Baran Caginli: Manifestationer, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021

Manifestationer, 2021

Manifestationer finns i Lotshuset på Skanslandet och har varit en bostad för invånare på ön. Konstverket utgår från en bekant replik i filmen Trollkarlen från Oz (1939), ”There is no place like home”. Neonskylten i Caginlis konstverk spjälkar upp repliken i ”There is no home” och ”No place home”. Frasen syftar på dem som varit tvungna att lämna sina hem till exempel på grund av krig.

Baran Caginli: Kol som en politisk molekyl, 2021 ©Maija Toivanen/HAM/Helsingforsbiennalen 2021

Kol som en politisk molekyl, 2021

Konstverket Kol som en politisk molekyl i Stabshuset, som fungerat som arméns krigsledningscentral och bostadshus för officerskåren, är en världskarta som sytts ihop av arméers kamouflagetyger, som designas enligt lokalt klimat, växtlighet och årstider. Enligt Caginli utgör krig och krigsindustrin en del av den kapitalistiska strukturen. Klimatkonsekvenserna och de relaterade mänskliga tragedierna gäller alla på ett globalt plan, eftersom de överskrider gränser och gör oss alla till indirekta krigsoffer.

Bild 1: Matti Pyykkö/Helsingforsbiennalen 2021

barancaginli.com

Instagram