Yhteiskunnallinen pohdiskelu saa runollisen muodon IC-98:n melankolisissa teoksissa. Viimeaikaisessa työskentelyssään ryhmä on käsitellyt elollisen ja elottoman luonnon suhdetta sekä ympäristötuhon ja ihmisenjälkeisen maailman tulevaisuuden teemoja.
Luonto ottaa haltuun ihmisen rakentaman ja hylkäämän ympäristön IC-98:n useissa viimeaikaisissa teoksissa. Nämä luonnonprosessit, elollisen ja elottoman luonnon suhde sekä ympäristötuhon ja ihmisenjälkeisen maailman tulevaisuus nousevat teosten tärkeiksi teemoiksi. Ryhmän 2010-luvun loppupuolen työskentely ammentaa posthumanistisesta ajattelusta, jossa ihmiskeskeistä maailmankuvaa tarkastellaan kriittisesti. Tummanpuhuvien ja melankolisten töiden pitkäkestoiset maisemakuvaukset peilaavat luonnonhistoriaa inhimilliseen aikajänteeseen.
IC-98 tunnetaan parhaiten animaatioistaan, jotka yhdistävät klassista lyijykynäpiirrosta digitaalisiin tehosteisiin. Lopputuloksena on hitaasti liikkuvia, runollisia kuvia. Tarvittaessa heidän pohdiskelevat teoksensa voivat saada mitä erilaisimman materiaalisen ulkoasun: 20-vuotisen uransa aikana ryhmä on toteuttanut taiteilijakirjoja, paikka- ja tilannesidonnaisia projekteja ja interventioita, elokuvia ja tilausteoksia.
Patrik Söderlund (s. 1974) ja Visa Suonpää (s. 1968) perustivat IC-98:n vuonna 1998. Heidän taustansa on kulttuurintutkimuksessa ja kuvataiteissa. Teoksissaan he yhdistävät tieteellistä tutkimusta, filosofiaa, ekologiaa ja yhteiskunnallista ajattelua. Ryhmälle on tärkeää, että heidän taiteellinen työskentelynsä kytkeytyy osaksi maailmaa ja on vuoropuhelussa historiallisen, sosiaalisen ja poliittisen todellisuuden kanssa. IC-98 työskentelee monipuolisesti eri taiteen- ja tieteenalojen ammattilaisten kanssa.
Abendland (II: The Place That Was Promised), 2013
Yksinäinen, lehdetön puu huojuu hiljalleen pimeydessä. Välillä siitä lehahtaa hyönteisiä ja siitepölyä. Näky johdattaa melankolisiin pohdintoihin ihmisen paikasta ja tulevaisuudesta. Teoksen nimen ”luvatusta paikasta” ei ehkä tullutkaan sitä mitä toivottiin. Teos kuuluu sarjaan Abendland, iltaruskon maa. Sana viittaa länsimaihin ja rappeutuvaan sivilisaatioon – ihmisen jälkeiseen maailmaan, jonka aika on syklinen ja hidas.
Abendland (Höstens arkiv), 2019–2021
Aleksanterinpatterin pihapuiden toissavuotiset lehdet muodostavat eräänlaisen syksyn arkiston. Tyhjyys lehtien keskellä muistuttaa puun poissaolosta. Lehdet ovat osa elämän ja kuoleman kiertokulkua ja muisto kaikista paikalla kasvaneista puista ja kasveista, jotka rakennus on syrjäyttänyt. Höstens arkiv on paikkasidonnainen ele, joka sitoo luvatun paikan Vallisaareen.
Kuva 1 & 2: Matti Pyykkö/Helsinki Biennaali 2021
IC-98
Abendland (II: The Place That Was Promised)
2013
yksikanavainen HD videoinstallaatio
HAM Helsingin taidemuseon kokoelma
Käsikirjoitus, piirustukset, ohjaus ja tuotanto: IC-98
Animaatio: Markus Lepistö
Musiikin sävellys: Max Savikangas
Kontrabasso: Juho Martikainen
Äänitys: Pekka Mikael Laine
Abendland (Höstens arkiv)
2021
paikkasidonnainen installaatio (Aleksanterinpatterin pihapuiden edellisvuotiset lehdet, valo)
Tilaaja HAM/Helsinki Biennaali 2021