Mario Rizzi käsittelee laajoja yhteiskunnallisia ilmiöitä yksilöiden ja yhteisöjen arkipäiväisten tarinoiden, kokemusten ja muistojen kautta. Taiteilijan elokuvat nostavat humaanilla tavalla esille ihmisiä, jotka jäävät länsimaiselta katseelta syrjään.
Bosnian sota 1990-luvun alussa oli elokuvantekijä Mario Rizzin (s. 1962) ensikosketus islamilaiseen kulttuuriin. Hän kiinnostui ihmisistä, jotka helposti niputettiin yhdeksi yhtenäiseksi ryhmäksi ja nähtiin länsimaisesta kulttuurista käsin ulkopuolisena, ”toisena”. Kahdenkymmenen vuoden ajan Rizzi on työskennellyt islamilaisen maailman ja siinä tapahtuvan murroksen kuvaajana. Taiteilijan elokuvat ovat käsitelleet Lähi-idästä ja Pohjois-Afrikasta vuonna 2010 alkanutta poliittista liikehdintää. Rizzi on asunut viimeisen kymmenen vuoden ajan pitkiä ajanjaksoja Turkissa ja seurannut tarkasti maan yhteiskunnallista murrosta.
Rizzi käsittelee teoksissaan suuria yhteiskunnallisia ilmiöitä, kuten muuttoliikettä sekä kysymyksiä rajoista, identiteetistä ja kuulumisesta jonnekin. Näistä laajoista ilmiöistä hän kertoo aina yksilöiden arkipäiväisten tarinoiden, kokemusten ja muistojen kautta. Samalla taiteilija nostaa esiin ihmiset ja yhteisöt, jotka jäävät helposti etenkin länsimaisesta kulttuurista katsoen katseelta syrjään. Elokuvantekijänä ja taiteilijana Rizzi on humaani ihmisen kuvaaja. Aito yhteys on hänen tekemisensä ytimessä, ja hän on viettänyt kuvattaviensa kanssa runsaasti aikaa esimerkiksi heidän kodeissaan, pakolaisleireissä tai missä ikinä he sitten asuvatkin.
BAYT (KOTI/HOME), 2013–2019
Rizzin BAYT-trilogian ensimmäistä osaa Al Intithar/The Waiting (2013) on inspiroinut Anthony Shadidin (1968-2012) teos Kivihuone, jossa Shadid kirjoittaa Lähi-idän pyhästä kodista. Elokuvassa koti on teltta pakolaisleirillä Jordanian autiomaassa. Päähenkilö on Syyrian sotaa lapsineen paennut äiti, jonka elämää seurataan seitsemän viikon ajan. Syyrian traaginen sota välittyy perheen arjen kautta.
Trilogian ensimmäinen osa on esillä Vallisaaressa Luotsitalon D-rapussa.
HAMissa nähdään koko Rizzin trilogia (2013-2019): Al Intithar/The Waiting (2013), Kauther (2014), ja The Little Lantern (2019).
Kuva 1: Matti Pyykkö/Helsinki Biennaali 2021
Teoksen sijainti: Vallisaari ja HAM Helsingin taidemuseo
Mario Rizzi
BAYT (KOTI/HOME), 2013–2019
Al Intithar (The Waiting)
2013
HDCAM film
Courtesy the Artist & Sharjah Art Foundation
Kauther
2014
DCP film
Courtesy the Artist
The Little Lantern
2019
2K film
Courtesy the Artist & Italian Council 2018
Kaksi valokuvaa sarjasta August 3rd, 2016
Kolme valokuvaa sarjasta Idomeni, 2016
Courtesy the Artist