Skip to content

Marja Kanervo

FI
I sina arbeten använder Marja Kanervo vardagliga föremål och tidsmässiga lagringar.

”Konsten behöver inte vara evig”, är en av de centrala teserna i Marja Kanervos (s. 1958) konst. Hennes konstverk som baserar sig på okonstlade, vardagliga element skapas i allmänhet för noggrant utvalda rum, och de kan inte flyttas från ett ställe till ett annat. Även om hon senare rekonstruerar en del konstverk på nya platser är de rumsliga konstverkens karaktär förgänglig.

”Konsten behöver inte vara evig”

 

Kanervo, som är utbildad bildkonstnär i måleri, blev intresserad av tredimensionell konst redan under studietiden. Hon har ofta strävat efter att lyfta fram tidsmässiga lagringar till exempel genom att avlägsna målfärgslager och avslöja underliggande ytor. Kanervo skapar rum som samtidigt är rogivande och tankeväckande. Det material som hon använder sig av består av vardagliga föremål som människor lämnar efter sig, såsom papplådor, plastpåsar och glas. Kanervo är intresserad av människor med livserfarenhet och spår efter människor. För ett konstverk samlade hon människohår från frisersalonger för att sedan sticka madrasser och dynor av materialet. Kanervos konstverk Rya (1992/2013) baserade sig i sin tur på fjädrar som behandlats med spillolja i syfte att behandla de oåterkalleliga förändringarna som människan orsakat miljön.

Bilder: Matti Pyykkö